Saturday, March 21, 2009

Permintaan Yang Tertunda

Aku meminta kepada Tuhanku…
Setangkai Bunga yg indah…
Dia memberiku kaktus berduri…
Aku meminta kpd Tuhanku…
Kupu Kupu yang cantik…
Dia memberiku seekor ulat…

Aku Sedih…Dan aku kecewa…
Aku bertanya pada Tuhanku…
Kenapa Engkau tidak memenuhi permintaanku…

Hari hari berlalu…
Kaktus berduri tmbuh mnjadi bunga yg indh…
Ulat brubah menjadi kepongpong
Dan akhirnya mnjadi kupu kupu yg cantik..

Akhirnya aku mengerti...
Tuhan mnjadikan segalanya indah pada waktu nya...

Kini aku terima jawapannya

Hidup bersama dengan Tuhan penuh dengan kebahagiaan..
Tetapi sering kita merasa bahwa kenyataannya tak seperti itu..
Kenapa..?
Kerana Tuhan tidak pernah menjanjikan langit akan selalu biru..
Kadang kala kita sedih, susah, kecewa, senang…
Tetapi semuanya itu terjadi untuk mendewasakan kita

Memberi kita pengenalan akan Tuhan
Dan Dia berjanji akan menyertai kita sehingga ke penghujung Zaman..

---> Pernah tak kita melalui saat yang sama?
Bila mana permintaan kita tidak berakhir seperti apa yang kita impikan..
Bila apa yang kita harapkan tu tak sama mesti kita akan rasa kecewa kan..kadang kadang ada manusia yang rasa putus asa bila setiap kali meminta hasilnya pasti tak serupa..Masa tu mungkin kepercayaan terhadap permintaan semakin goyah. Tak salah kot untuk kecewa tapi rasanya tak perlulah putus asa. Sebagai manusia kita hanya berusaha tapi ada satu peribadi yang berkuasa menentukan segala sesuatu. Jadi tak perlulah nak putus asa.

Kadang kadang apa yang kita minta tu akan kita perolehi tapi mungkin tak secepat yang kita sangkakan. Ada ibu yang mengharapkan kelahiran seorang anak mungkin terpaksa menunggu sampai 10 tahun baru hasratnya termakbul. Tapi kan ada, cuma cepat atau lambat je soalnya.

Bila sebut pasal permintaan aku pun pernah alami perkara yang sama. Dulu lepas SPM aku berharap sangat nak sambung belajar dekat oversea. Hari hari bukak buku english sebab nak fasih cakap omputih. Tapi bila result keluar keputusan aku tak melayakkan untuk aku sambung belajar dekat oversea. Hampa sangat. Masa tu aku rasa macam mimpi je la kalau nak sambung belajar dekat oversea.

Tapi akhirnya peluang tu sampai jugak. Cuma lambat je dan disebabkan masa dan keadaan yang tidak mengizinkan so aku pulak yang terpaksa tolak. Tapi tak pelah sebab sekurang kurangnya aku tau yang Tuhan dah pon tunaikan impian aku cuma ada perkara yang lebih penting untuk aku utamakan dari impian tu. Tapi tak la terkilan sangat sebab country tu pon aku da pegi..hehe...

Korang penah ada rasa yang sama?

1 comment:

  1. aish diya....bernas n kritis gtu...mcm penah rs je gtu..hikhikhik...i'll never say no~~no self denial...

    ReplyDelete

~Ikut suka hati korunk la nak kata apa~