Thursday, April 16, 2009

Keinginan Yang Tersekat



Apabila seseorang itu memiliki keinginan yang amat tinggi untuk menikmati sepotong kek coklat tapi dia tidak mampu untuk membelinya. Lantaran itu dia bersusah payah mengumpul duit demi keinginannya yang satu itu. Pada saat dia memperoleh jumlah wang yang mencukupi dia lantas ke kedai kek yang selalunya ditinjau sahaja dari luar untuk membeli kek coklat impiannya. Bila mana melihat kek yang diimpikan ada ditangannya hati seolah ingin menjerit keriangan.

Pada saat dia teruja menikmati kek itu dengan tak semena mena kek yang sudah pon berada di dalam mulutnya kini terjatuh ke tanah. Apa lagi yang mampu dikatakannya. Untuk kek itu dikutip semula memang tidak mungkin kerana sudah bercampur pasir. Untuk kek itu dibelinya lagi juga belum mungkin. Duit yang disimpannya sudah habis digunakan untuk sepotong kek itu. Kalau pon boleh dibeli semula pasti menuntut masa. Tapi itu bukan soalnya. Di hati dia kini yang tinggal hanya kekesalan dan kesedihan yang amat sangat kerana impian yang pada asalnya hampir terlaksana kini terlepas dari genggaman.





Bagaiman pula dengan seorang lagi dia yang sedang melihat sepotong puding roti kesukannya terhidang elok di atas meja. Walau di hatinya begitu kepingin ingin mengambil puding itu tapi jiwanya menyekat. Malu ingin memulakan langkah. Dikelilingnya ada orang orang yang sedang memerhati. Dia malu andai mereka melihat dia mengambil potongan terakhir puding itu. Biar pon dipelawa oleh mereka tapi masih lagi dia dihujani segan yang menggunung.

Lalu datang seorang teman yang turut menyimpan keinginan yang sama. Teman itu sama seperti dia. Merenung pada puding roti yang sama. Tapi teman itu tidak membiarkan malunya mengatasi inginnya. Biarlah kalau perlu menanggung malu dari perlu merasa kempunan. Lalu si teman pon mengambil potongan terakhir puding itu lantas menikmatinya. Pada saat itu dia hanya bisa memerhati. Melihat puding roti yang diidam idamnya kini dimakan orang. Tak mungkin untuk dia meminta ia dikembalikan semula. Tak mungkin juga untuk dia meminta ia dikongsi bersama.

Apa sudahnya keinginan mereka? Aku pon tidak bisa untuk mentafsirkannya. Andai saja aku mampu untuk memulangkan ingin mereka itu. Tapi aku cuma sang pemerhati yang terbatas kuasanya. Yang mampu hanya simpati buat mengiringi perjalanan mereka. Semoga pada akhirnya ingin mereka terisi. Amin.

4 comments:

  1. waaahhh..sodapnye kek coklat...sape ek yg pndai carik gmba tu..hahaha...

    ReplyDelete
  2. aku suke n3 nih... sgt mendalam maksudnye.. puding tu sedap sgt ke smpai sumorg nk ye? haha pelik btol..meh kite cari resepi puding lain la.. amik yg secret resepi pny,bia xde org leh tau..kite bedal sowg2 sudey..hihi

    ReplyDelete
  3. lalu puding pon terase dirinye sangat sedap..
    hahaha. btol2. aku suke post yg ni

    ReplyDelete

~Ikut suka hati korunk la nak kata apa~