Sunday, April 5, 2009

Sang Nakhoda

Dalam sesebuah pelayaran pasti ada nakhodanya. Sang nakhoda ini akan bertindak memimpin sebuah pelayaran menuju ke destinasi yang ditetapkan. Aku ibarat penumpang di atas kapal yang dipimpin oleh sang nakhoda. Mengharapkan untuk aku dibawa ke destinasi yang aku inginkan.

Di dalam sebuah kapal yang besar, bersama ribuan manusia pasti sukar untuk menduga ke mana arah setiap penumpang. Aku ingin ke timur, dia ingin ke barat dan mereka ingin ke utara. Lalu jalan mana yang harus dipilih oleh sang nakhoda? Ke timur kah? ke barat kah? atau ke utara? atau mungkin memilih untuk ke selatan.

Pada dasarnya manusia itu sama. Senang untuk melakukan kesilapan. Sukar untuk kita memuaskan hati semua orang. Seperti cerita sang nakhoda, ada keinginan untuk membawa penumpang penumpang di atas kapalnya ke destinasi yang ingin dituju, tapi di satu persimpangan mungkin dia keliru untuk memilih hala tuju. Kemana sebenarnya penumpang penumpang kapal ku ingin tuju? mungkin itu bisiknya.

Di akhirnya mungkin kapal itu berlabuh di selatan, pada saat itu pasti ada penumpang yang gembira kerana dia selamat tiba di daerah yang dirinduinya, tapi pasti ramai juga yang bersedih kerana jauh dari destinasi yang dibayangkan. Aku juga pasti kecewa, hajat ku ingin ke timur tapi yang di depan mataku kini daerah selatan.

Tapi aku kembali tenang, aku bersyukur dan berterima kasih kepada sang nakhoda. Dia ikhlas ingin membawaku ke daerah asalku, dia tulus ingin membantu. Tapi apakan daya dia tak mampu memenuhi keinginan kami semua. Dia sendiri kecewa sehingga dia dengan rela melepaskan tugas nakhodanya kepada si adik.

Usah bersedih sang nakhoda kerana aku tidak pernah membencimu. Biar mungkin ramai yang membencimu tapi aku pasti ramai juga yang akan merinduimu, kebaikanmu, kelembutanmu, ketulusanmu. Andaikan saja mungkin kapal ini bukan tempatmu. Walau kau tidak di kapal ini lagi tapi aku masih menghargai jasamu. Terima kasih sang nakhoda.

2 comments:

~Ikut suka hati korunk la nak kata apa~